Ce ar trebui sa stiti despre copilul dumneavoastra Miscare si invatare Cu mult inainte ca cercetarile din zilele noastre sa "descopere" ca miscarea activa (opusa miscarii pasive pe care o presupune izolarea intr-un patut, tarc sau intr-un premergator) are un impact pozitiv semnificativ asupra procesului de dezvoltare prin care trece copilul, Maria Montessori a inteles importanta a exact aceleiasi relatii. Din observatiile ei asupra copiilor din primul sfert al secolului trecut, ea sustinea ca "... dezvoltarea mentala trebuie legata de miscare si trebuie sa depinda de ea." Si sustinea chiar ca "este nevoie ca activitatea copilului sa fie axata pe sarcini ce presupun miscari ale mainilor ghidate de intelect." Ea a descoperit ca miscarea trebuie sa fie "... ghidata de intelect"; nu miscarea fara sens, ci cea cu scop. Dupa studiul initial din 1963 elaborat de Held si Hein, multe alte domenii de cercetare au inceput sa exploreze impactul actiunii de insfacare si de tarare asupra dezvoltarii creierului bebelusilor. Aceste studii au aratat ca, cu cat copilul mic este mai activ in explorarea mediului cu mainile, cu atat este mai avansat in abilitatea de a percepe trasaturile obiectelor. Cercetari recente asupra maimutelor si oamenilor adulti au demonstrat de asemenea ca noi reactionam la lucruri cu care putem interactiona, iar in momentul cand bebelusii se intind sa apuce obiecte, observam ca ei au devenit capabili sa interactioneze cu mediul; cu cat se intind sa apuce mai devreme, cu atat mai repede li se maturizeaza abilitatile cognitive. Aceasta interactiune, s-a dovedit mai tarziu, a dus la cresterea interesului lor in a cunoaste lumea fizica din jur si de a impartasi experiente cu ceilalti. Mai mult, cercetari recente sugereaza importanta miscarii cu scop, intentionate. Afirmatia facuta de Angeline Stoll Lillard dupa ce a dezvaluit simplu dovada in cartea sa este ca, "Miscarea cu scop, intentionata, pare sa fie asociata cu transformari neurologice; simpla miscare nu." Sarcina noastra: sa-l ajutam pe copil sa se ajute singur Exercitiul semnificativ presupune ca adultul sa se pregateasca pentru activitatile copilului, devenind astfel stapan pe directia miscarilor acestuia: |